LT EN

Europos audiovizualinės observatorija pristato 2016 m. ES kino teatrų statistiką

2017 06 09
Europos audiovizualinė observatorija
2016 m. ES kino teatrų lankytojų skaičius priartėjo prie 1 mlrd. ribos, o pajamos iš bilietų kiek smuktelėjo, skelbia Europos audiovizualinės observatorija. Skaičiuojama, kad 2016 m. 28 ES valstybių kino teatrai pardavė daugiau kaip 991 mln. bilietų, t. y. 13,3 mln. daugiau nei 2015 m. Tai geriausias ES pasiektas rezultatas nuo 2004 m.Vis dėlto bendros iš bilietų gautos pajamos palyginti su 2015 m. sumenko 2,3 proc. iki 7,04 mlrd. eurų, bet antrus metus iš eilės išliko virš 7 mlrd. eurų ribos. Nepakoregavus šio skaičiaus pagal infliaciją, jis yra antroje vietoje pagal visų laikų pasiekimus. Pajamos krito dėl to, kad tam tikrose rinkose, pavyzdžiui, Italijoje, Ispanijoje ir Belgijoje, sumažėjo vidutinė bilieto kaina, o kitose susitraukė pardavimas, kaip antai Vokietijoje ir Jungtinėje Karalystėje, kurioje padėtį dar pablogino nuvertėjęs svaras sterlingų. Pirmąsyk per penkerius metus bendra vidutinė bilieto kaina ES sumažėjo nuo 7,4 iki 7,1 euro. Pajamos iš bilietų ES šalyse augo ne taip tolygiai kaip 2015 m.: skaičiuojant vietine valiuta jos pasistiebė 19 ir sumažėjo 8 iš 27 ES valstybių, pateikusių negalutinius duomenis. Žvelgiant į geografiją pajamos iš bilietų reikšmingai augo Prancūzijoje, Ispanijoje (+ 27,1 mln. eurų, +4,7 proc.), Lenkijoje (+145 mln. zlotų, +17,6 proc.), Italijoje (+EUR 24 mln. eurų, +3,6 proc.), Čekijoje (+342 mln. kronų, +20,5 proc.) ir Slovakijoje (+22,3 proc.). Ir tik keliose rinkose pajamos iš bilietų gerokai sumažėjo, ypač Vokietijoje (–144 mln. eurų, –12,3 proc.) ir Belgijoje (–18 mln. eurų, –10,9 proc.).

ES nepriklausančioje Rusijoje iki 194,7 mln. išaugus žiūrovų skaičiui pajamos iš bilietų pasistiebė 7,4 proc. iki 47,5 mlrd. rublių. Tai antra pagal dydį europinė rinka pagal parduotų bilietų skaičių. Nepaisant to, kad Turkijoje kino teatrus aplankė mažiau žmonių, pajamos iš bilietų toliau ūgtelėjo 1,5 proc. iki 692 mln. lirų. Tai didžiausias pastarųjų kelių dešimtmečių pasiekimas.

2016 m. ES populiariausių filmų sąrašuose aukščiausias pozicijas užėmė visai šeimai skirti animaciniai filmai „Slaptas augintinių gyvenimas“ ir „Žuvytė Dorė“

Kitaip nei 2015 m., kai daugiau lankytojų į kino teatrus pritraukė vos keli itin populiarūs JAV gamybos filmai, 2016 m. dideliu pardavimu galėjo pasigirti palyginti daug kūrinių. 2015 m. į tris filmus („Žvaigždžių karai VII“, „Pakalikai“ ir „Spektras“) ES buvo parduota po daugiau kaip 38 mln. bilietų, o 2016 m. nė vienas filmas neperžengė 30 mln. bilietų ribos: į du daugiausia dėmesio sulaukusius kūrinius „Slaptas augintinių gyvenimas“ ir „Žuvytė Dorė“ ES kino teatruose parduota atitinkamai 26,5 mln. ir 24,7 mln. bilietų. Derėtų atkreipti dėmesį, kad 2016 m. ES visai šeimai skirti animaciniai filmai apskritai pasiekė itin gerų rezultatų: populiariausių filmų dvidešimtuke jų yra net aštuoni. Be minėtųjų aukščiausias vietas užėmusių animacinių kūrinių žiūrovų simpatijų sulaukė „Zootropolis“ (22,3 mln. žiūrovų), „Džiunglių knyga“ (20,5 mln.) ir „Ledynmetis: Susidūrimas“ (15,5 mln.). Kita svarbi ES bilietų pardavimo savybė yra franšizinių filmų populiarumas: 7 iš 10 populiariausiųjų ir 15 iš 20 populiariausiųjų buvo tęsiniai, priešistorės ir šalutinės istorijos arba perdirbiniai, pavyzdžiui, „Fantastiniai gyvūnai ir kur juos rasti“ (23,4 mln. bilietų), „Šelmis-1“ (21,7 mln.), „Deadpool“ (19,8 mln.) ir „Savižudžių būrys“ (16,7 mln.).

Neskaitant JAV finansuotų (EUR inc) filmų, sėkmingiausiu europiniu filmu tapo „Bridžitos Džouns kūdikis“: 2016 m. ES į jį parduota 16,3 mln. bilietų. Vienintelis kitas europinis kūrinys, patekęs tarp 20 populiariausių filmų, buvo italų komedija „Kur aš einu?“ (9,5 mln.). Joks kitas europinis filmas 2016 m. ES nepritraukė daugiau kaip 5 mln. žiūrovų.

Žiūrovus į kino teatrus ir toliau traukia JAV filmai, o europinių filmų rinkos dalis šiek tiek sumažėjo

Kaip ir 2015 m., didesnį parduotų bilietų skaičių labiausiai nulėmė amerikiniai filmai: bendras jų žiūrovų skaičius padidėjo maždaug 50 mln., todėl JAV kino filmų dalis išaugo nuo 63,1 proc. 2015 m. iki 67,4 proc. Įskaitant JAV lėšomis finansuotą Jungtinės Karalystės filmą „Fantastiniai gyvūnai ir kur juos rasti“, kuris vienintelis pateko į 20 populiariausiųjų sąrašą, Europoje su JAV finansavimu (EUR inc) sukurtų europinių filmų rinkos dalis susitraukė nuo 7,1 proc. iki 3,6 proc. Europinių filmų žiūrovų skaičius 2016 m. išliko palyginti stabilus, todėl bendra europinių filmų rinkos dalis kiek sumažėjo nuo 27,0 proc. iki maždaug 26,7 proc. Tai antras prasčiausias rezultatas per pastaruosius penkerius metus. Vis dėlto europiniai filmai ir toliau buvo populiarūs tam tikrose nacionalinėse rinkose, ypač Prancūzijoje (35,3 proc.), Čekijoje (29,5 proc.), Italijoje (29,1 proc.) ir Suomijoje (28,9 proc.).

ES filmų gamyba ir toliau auga

ES gamyba nuosaikiai augo, kaip ir ankstesniais metais: 2016 m. europinių pilnametražių filmų skaičius pasistiebė nuo 1663 iki 1740 (4,7 proc. palyginti su 2015 m.) ir pasiekė naują rekordą. Tarp jų buvo 1133 vaidybinių (65 proc.) ir 607 pilnametražių dokumentinių filmų (35 proc.). Gamyba visų pirma augo daugėjant nacionalinių filmų, kurie sudarė 75 proc. visų 2016 m. sukurtų vaidybinių juostų.

Skaitmeninių kino salių skverbtis ES pasiekė 93 proc.

Kaip rodo „MEDIA Salles“ duomenys, skaitmeninimo procesas ES artėja prie pabaigos. 2016 m. pabaigoje 22 ES valstybėse skaitmeninių kino salių buvo daugiau kaip 90 proc. ir tik dviejose teritorijose jų skverbtis nesiekė 70 proc.: Lietuvoje (64 proc.) ir Čekijoje (53 proc.). 2016 m. pabaigoje ES iš viso buvo 29 848 skaitmeninės kino salės, t. y. 93 proc. visų kino salių.

Skaityti plačiau.