Kultūra

Corpus – European network for performance practice

2023 Kovo 28 d.

Programa:

Kūrybiška Europa. Kultūra 2014 – 2020

 

Kryptis:

Bendradarbiavimo projektai

 

Trukmė:

2014-2017

 

Koordinuojanti organizacija:

If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, Nyderlandai

 

Pavadinimas:

Corpus – European network for performance practice (liet. „Corpus – Europos perfomansų praktikos tinklas”)

 

Partneriai:

Gatzipeko kultur elkartea (Ispanija), KW Institute for Contemporary Art – Kunst-Werke Berlin e.V. (Vokietija), STUK Kunstencentrum (Belgija), The Board Of Trustees Of The Tate Gallery (Jungtinė Karalystė)

 

Finansavimas:

612 298,9 eurų

 

Kofinansavimas:

50, 00 %

Corpus – European network for performance practice

Apie projektą

Projektas „Corpus – European network for performance practice“ yra tarptautinis institucijų tinklas, inicijuojantis ir prodiusuojantis performanso meno kūrinius. Šiuo projektu siekiama prodiusuoti ir pristatyti naujus, ambicingus performanso kūrinius, taip pat skatinti perfomanso raidą ir gerinti performanso reputaciją Europoje ir už jos ribų bei siekti aktyvaus santykio su plačiąja publika. „Corpus” apims šias veiklas:
– partneriai susitiks 6 kartus per metus;
– per 3 metus bus prodiusuota 12 naujų performansų, po 2 kiekvienoje iš 6 institucijų;
– Rengiamos paskaitos apie performanso meną;
– kaupiamas CORPUS archyvas, dokumentuojantis darbo procesą;
– kuriama audiovizualinė performansų dokumentacija, kuri bus skelbiama CORPUS tinklapyje

Apie projekto lyderį iš Lietuvos

Šiuolaikinio meno centras (ŠMC) yra didžiausias šiuolaikinio meno centras Baltijos šalyse. Lietuvos Kultūros ministerijos 1992 m. įsteigtos institucijos tikslas skatinti Lietuvos šiuolaikinio meno raidą ir integraciją į pasaulinį kontekstą. ŠMC pristato visuomenei naujausias Lietuvos ir užsienio šalių šiuolaikinio meno tendencijas ir siekia ugdyti visuomenės sampratą apie šiuolaikinį meną, atskleisti jo ištakas, savitumą, kultūrinę vertę, ryšius su tarptautiniais meno ir kultūros procesais.Corpus – European network for performance practice (liet. „Corpus – Europos perfomansų praktikos tinklas”)

Interviu su Virginija Januškevičiūte, Šiuolaikinio meno centro direktoriaus pavaduotoja 

  • Šiuolaikinis meno centras prisijungė prie antrosios tarptautinio institucijų tinklo „Corpus“ projekto dalies, ar galite papasakoti, kaip Jus pakvietė prisijungti prie šio projekto?

     Mokydamasi Amsterdame apie 2008 m. susipažinau su organizacijos „If I Can’t Dance“ veikla, o būtent ji yra „Corpus“ tinklo iniciatorė. Savo neįprastą pavadinimą ši organizacija pasiskolino iš anarchistės Emmos Goldman biografijos – pilna frazė, išvertus į lietuvių kalbą, skambėtų maždaug taip: „Nedalyvausiu jūsų revoliucijoje, jei neleisite man šokti“. „If I Can’t Dance“ organizuoja performanso festivalius, skaitymus, tyrimus, leidžia knygas, kitaip dirba su labai įdomiais menininkais bei rašytojais. Po kurio laiko susipažinau ir su šios organizacijos vadove Frédérique Bergholtz: atradome daug panašumų tarp mūsų organizacijų ir jų tikslų, nepaisant labai skirtingos institucinės jų sąrangos. Kaip tik tuo metu baiginėjosi pirmasis „Corpus“ projekto etapas ir traukėsi vienas iš partnerių, ir „If I Can’t Dance“ ieškojo būdų atnaujinti tinklą ir praplėsti projekto geografiją. Taigi tokia lėta įvykių seka lėmė mūsų bendradarbiavimo pradžią. 

     

  • O kokia toji bendra kūrybinė kryptis?

    Pagrindinis mūsų bendro projekto tikslas, kalbant organizaciniais terminais, buvo performanso meno prodiusavimas ir pasirodymų sklaida; performanso meną suprantant kaip hibridinę sritį, į kurią gali įeiti teatro, muzikos ar vizualaus meno kūrėjų, rašytojų, šiuolaikinio šokio choreografų ir šokėjų eksperimentai performanso laukas yra labai platus, o patys kūriniai itin įvairūs. Rasti bendrą kalbą su partneriais pavyko gana lengvai ir abu projektai, kuriuos pasiūlė ŠMC, buvo patvirtinti labai greitai. Tad pirmuoju naujosios sudėtiesCorpus tinklo prodiusuotu performansu tapo Niujorke gyvenančios lietuvės menininkės Kiros Novos (Ievos Misevičiūtės) scenai skirtas kūrinys „Liežuvio doktoratas“ („Tongue PhD“). Vėliau ŠMC prodiusavo kito Niujorko menininko eksperimentinio formato kūrinį – Michaelo Portnoy’aus performansąWrixling“. Šį performansą galima buvo pamatyti tik dalyvaujant individualiose sesijose, užsisakius jas svetainėje wrixling.com. Ryžtis užsisakyti tokią sesiją reikėjo drąsos, nes menininko humoras tikrai gan aštrus, kaip galima suprasti ir iš interneto svetainei sukurtų video vinječių. Kadangi performansas vyko pokalbio forma, likti pasyviu žiūrovu buvo tiesiog neįmanoma.  

  • Performansų pristatymai vyko ir už Europos ribų, ar galite papasakoti kaip vyko veiklų plėtra?

    Tai buvo If I Cant Dance ir kitų projekto partnerių, dalyvavusių ankstesniame projekto etape, nuopelnas – projekto struktūroje buvo numatyta galimybė finansuoti kūrinių pristatymą ne tik Europos Sąjungos šalyse. Projekto veikloje dalyvavo ir ją sekė meno institucijos iš JAV ir Pietų Amerikos, kurių suinteresuotumas vieną ar kitą kūrinį parodyti dar labiau motyvavo mus skirti laiką ir kitus resursus jų prodiusavimui. Svarbu paminėti, kad „Corpus“ projekto struktūra leido užtikrinti, kad kiekvienas naujas kūrinys būtų pristatomas daugiau nei kartą, nes su kiekvienu nauju projektu dirbo mažiausiai du „Corpus“ tinklo partneriai Europoje 

  • Ar jaučiate projekto rezultatus net ir praėjus keletui metų po jo pabaigos?

    Abu mūsų prodiusuoti performansai buvo labai stiprūs kūriniai. Jie nuskambėjo meno lauke ir tapo gera profesine patirtimi mums patiems – įsitikinome, kad daug ką galime ir sugebame, nemažai išmokome, galėjome pasverti skirtingus darbo metodus ir kryptis. Faktas, kad tai buvo tarptautinio projekto dalis, taip pat labai svarbus. Šiuolaikinio meno praktikos pasaulyje labai įvairios, todėl labai dažnai inspiracijų galima rasti žvalgantis plačiau. Vienas iš ŠMC tikslų yra kurti saitus tarp Lietuvos ir užsienio meno kontekstų, ir šia prasme tie metai, kai intensyviai dirbome su „Corpus“, labai įdomiai papildė kitas tarptautines iniciatyvas ir mūsų veiklų spektrą. 

  • Ko labiausiai moko dalyvavimas „Kūrybiškos Europos“ programoje?

    Drauge su mano kolege šiame projekte, kuratore Monika Lipšic, įsitikinome, kad nereikia bijoti biurokratijos. Visas jos formas tenka perprasti su trupučiu pagalbos iš šalies, tačiau labai greitai atsiskleidžia jos nauda ir logika, daug kas ima dėliotis ne tik laiku, bet ir tarsi savaime. Projekto eigoje šiuo atžvilgiu labai padėjo tiek „Kūrybiškos Europos“ biuras, tiek projekto partneriai. Taip pat įsiminė tinklo partnerių derybos ir susitikimai tvarkaraštis buvo griežtokas, o lūkesčiai gan aukšti, bet pati jų eiga buvo sklandi ir organiška. Ir dar vienas svarbus dalykas. Ko gero, tik teikdami ataskaitas supratome, kad ypač Lietuvoje esame linkę nuvertinti savo indėlį į projektą ir jo labui atliekamo savo darbo apimtis. Turėdami galimybę prodiusuoti ir finansuoti kažką, ką labai vertiname, patys dažnai dirbame itin daug ir pigiai ir kviečiame pigiai dirbti kitus (jei kviečiame apskritai, o ne stengiamės žūtbūt viską padaryti patys net tada, kai linksmo bendraminčių spiečiaus nebeužtenka ir išties būtų pats laikas kažkam prisiimti atsakomybę ar kreiptis į profesionalą); jų ir savo sąskaita taupome net ir tokio visapusiškai aprūpinto projekto lėšas. Tai nenaudinga ir pačiam projektui, nes arba persidirba nedidelė jo komanda, arba nukenčia, tarkime, jo sklaida ir žinomumas, jei ne pats kūrinys. Tad mokomės kartas nuo karto klupdami ir įsiveldami į nuotykius, kurių dauguma, laimei, ne tik savaime įdomūs, bet ir gerai baigiasi. Iki šiol jaučiu, kad šio projekto metu turėjome nemažai gerų patirčių ir progų ūgtelti savo profesijoje.